Vragen van Visseren-Hamakers (PvdD) over steun aan Oekraine - 36613 IX


Indiendatum: 22 okt. 2024

De wijziging van de begrotingsstaat Financiën en Nationale Schuld 2024 regelt o.a. het Nederlandse deel van de Europese additionele steun aan Oekraïne, zo’n 3.4 miljard euro van de maximaal 35 miljard.

De fractie van de Partij voor de Dieren vindt de betreffende steun aan Oekraïne op dit moment passend, maar heeft nog wel vragen met betrekking de inzet van de steun.

In het toetsingskader risicoregeling Headroomgarantie MFB Oekraïne 2024-2025 (p. 2) staat het volgende:

Nu er nieuwe steun voor Oekraïne vanuit deze headroom gegarandeerd zal worden, zal voor de hoofdsom en een inschatting van de rentekosten ook op de Rijksbegroting een nieuwe garantie opgenomen moeten worden. Het Nederlandse aandeel in de garantie wordt gebaseerd op de omvang van het Nederlandse aandeel in het EU-bni. Bij het huidige bni-aandeel van Nederland van 6,1% wordt de garantie geraamd op 3,4 miljard euro, waarvan 2,1 miljard euro voor de hoofdsom en 1,3 miljard euro voor de rentelasten. Bij wijzigingen in het bni-aandeel en wijzigingen in de inschatting van de rentelasten zal in de toekomst ook de omvang van de garantie wijzigen. De garantie wordt weergegeven op de begroting van het Ministerie van Financiën op artikel 4 (internationale financiële betrekkingen). Hier zijn ook de garanties voor de eerdere MFB voor 2022 en 2023, de Oekraïne-faciliteit en andere Europese financiële instrumenten opgenomen zoals het European instrument for temporary support to mitigate unemployment risks in an emergency (SURE), Next Generation EU (NGEU), het Europees financieel stabiliteitsmechanisme (EFSM) en de betalingsbalanssteun van de EU.

1. Klopt het dat de 3.4 miljard als volgt is opgebouwd? Zo nee, hoe is het bedrag opgenomen in de begroting?

Garantieverplichting

2.515.394

MFB headroomgarantie

27.246

Oekraïne faciliteit

0

NGEU

584.260

EFSM

254.899

Betalingsbalanssteun EU

94.089

TOTAAL

3.475.888 (x1000) = 3,4 miljard

In de Kabinetsappreciatie van 4 oktober jl. wordt gesteld dat de voorgenomen leningen directe en indirecte gevolgen hebben voor de positie van Oekraïne op het slagveld en dat de middelen kunnen worden ingezet o.a. voor militaire uitgaven en financiële en wederopbouw steun.

2. Kan het kabinet garanderen dat de Nederlandse en/of Europese middelen niet worden aangewend ten behoeve van het kunnen gebruiken van clustermunitie, gezien het verdrag inzake clustermunitie?

3. Is het kabinet bereid deze garantie in EU en NAVO-verband te verkrijgen, gezien het verdrag inzake clustermunitie? Zo ja, welke stappen zal het kabinet daartoe zetten? Zo nee, waarom niet?

4. Kan het kabinet garanderen dat de Nederlandse en/of Europese middelen niet worden ingezet voor ondersteuning van de intensieve veehouderij in Oekraïne?

5. Is het kabinet bereid deze garantie in EU verband te verkrijgen? Zo nee, waarom niet?

Interessant voor jou

Vragen Nicolaï (PvdD) over Verslag over de rechtsstaat 2024

Lees verder

Schriftelijke inbreng Visseren-Hamakers (PvdD) wet wijziging meststoffenwet in verband met maximale mestproductie

Lees verder

    Learn More Doneer