Nadere vragen van Koffeman (PvdD) over verduur­zaming van de lucht­vaart


Indiendatum: 15 okt. 2024

De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren danken de minister voor zijn antwoorden op de vragen van de fractie (brief van 18 maart jl.). Zij hebben nog enkele nadere vragen:

  1. Een van de maatregelen om de luchtvaart te verduurzamen is het gebruik van duurzame brandstoffen. In de ReFuelEU Aviation-verordening zijn bijmengverplichtingen voor duurzame energiedragers tot en met 2050 opgenomen, met een verplichte bijmenging van 6% in 2030. Op mondiaal niveau is in de Luchtvaartnota vastgesteld dat 14% van alle in Nederland getankte vliegtuigbrandstof duurzaam is.

a. Met hoeveel procent is het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) door KLM in de afgelopen jaren gestegen?

b. SAF kan van diverse materialen worden gemaakt, zoals frituurvet of slachtafval. Kan de regering aangeven van welke materialen KLM gebruik maakt? Hoe wordt gegarandeerd dat er voor het verkrijgen van die materialen geen mensenrechten worden geschonden? Is de minister het met de leden eens dat het gebruik van slachtafval voor SAF bijdraagt aan de totstandhouding van de intensieve veeteelt?

c. Uit onderzoek van T&E (https://www.transportenvironment.org/articles/pigs-do-fly-the-rise-of-animal-fats-in-european-transport) blijkt dat de vraag naar slachtafval voor biobrandstof in de luchtvaart dusdanig is gegroeid dat er mogelijk niet genoeg afvalvet overblijft om te verwerken in auto’s, kattenvoer en zeep, en dit ertoe kan leiden dat die producenten overstappen op oliegewassen waarvoor wél bos wordt gekapt of slachtafval van hogere kwaliteit gebruiken die ook voor menselijke consumptie geschikt zou zijn. Is de minister het met de leden eens dat de productie van SAF nooit ten koste mag gaan van voedsel voor mens of dier, of schade mag toebrengen aan de natuur? Hoe staat de minister tegenover het expliciet uitsluiten van het gebruik van palmolie voor SAF?

d. Bij de productie van biobrandstof is fraude een reëel risico. Hoe garandeert de minister dat KLM geen gebruik maakt van biobrandstof die grondstoffen bevat die op illegale wijze zijn bemachtigd of die niet correct zijn geregistreerd? Welke maatregelen neemt de Nederlandse Emissieautoriteit hiertoe (bv. het nemen van monsters uit tanks, of het uitbreiden van opsporingscapaciteit)?

2. Is de minister het met de leden eens dat het gebruik van SAF minder effectief is dan het laten krimpen van het aantal vluchten per jaar? Zo nee, waarom niet. Zo ja, hoe gaat de minister hieraan bijdragen?

Interessant voor jou

Vragen van Visseren-Hamakers (PvdD) over energiewet

Lees verder

Vragen Visseren-Hamakers (PvdD) over box 3

Lees verder

    Learn More Doneer