Young­timers


Bijdrage Floriske van Leeuwen

19 februari 2019

Het mirakel van de youngtimers

Nu onze scholieren en studenten de straat op gaan voor het klimaat, is het ook tijd om aandacht te besteden aan het politieke klimaat rond de auto, met name de youngtimers.

Nederland kent een regeling waardoor zakelijke autorijders zeer aantrekkelijk oude auto’s kunnen rijden. Ze betalen niet 25% van de nieuwwaarde van de auto als bijtelling voor privégebruik, maar wanneer de auto ouder dan 15 jaar is betalen ze slechts 35% van de dagwaarde van de auto.

Een voorbeeld:

Een nieuwe Audi A8 van € 120.000 x 25% bijtelling = € 30.000 . Bij een inkomstenbelasting tarief van 42% is dit € 1.050 netto bijtelling per maand. Een 15 Jaar oude Audi A8 vraagt een bijtelling van € 8.000 x 35% = € 2.800 x (voorbeeld IB tarief) 42% is dit € 98 per maand.

Een oude vervuilende sjoemeldiesel kan dus een meer dan 10x lagere fiscale bijtelling hebben dan een veel schonere nieuwe.

Zo’n youngtimer regeling is er ook voor elektrische auto’s, maar de wetgever heeft daar een wel zeer domme fout gemaakt, of gemeend dat regeren wel erg ver vooruitzien is.

Voor een elektrische youngtimer geldt weliswaar een bijtelling van slechts 17% van de dagwaarde, maar er zijn vrijwel geen elektrische auto’s van die leeftijd te vinden. Ter vergelijking: op de grootste automarktplaats van Europa, www. Mobile.de, zijn minder dan 20 elektrische youngtimers te vinden die in aanmerking zouden kunnen komen voor de Nederlandse regeling van een aantrekkelijke bijtelling, tegenover ruim 145.000 benzine en dieselauto’s die onder de youngtimerregeling geïmporteerd zouden kunnen worden en die veelal zeer vervuilend zijn.

Als bewoner van de grensstreek zie ik daaruit voortvloeiend het volgende merkwaardige fenomeen. Bij de Nederlands-Duitse grens gaan er talloze volle opleggers met Nederlandse schone elektrische auto’s na een leasetermijn van 5 jaar naar Duitsland. Want wie een elektrische auto van ouder dan 5 jaar wil blijven rijden betaalt een bijtelling van 22-25% van de nieuwwaarde in Nederland, tegen slechts 6% in Duitsland.

Sommige Europese landen doen daar nog een aanschafsubsidie voor gebruikte stekkerauto’s bovenop, zodat er nauwelijks jong gebruikte elektrische auto’s van ouder dan 5 jaar in Nederland blijven.

Organisaties als de ANWB, Stichting Natuur&Milieu en autodataprovider VWE waarschuwden al in 2017 dat er op deze wijze miljarden Nederlands belastinggeld naar het buitenland verdwijnen. Een motie van de Partij voor de Dieren om een onderzoek in te stellen naar dit lek in de elektrische autoregeling werd destijds verworpen.

In plaats van zich zorgen te maken over de omvang van de subsidies die besteed worden aan de transitie naar een elektrisch wagenpark, zou de Nederlandse politiek ervoor moeten zorgen dat de massale import van oude sterk vervuilende auto’s stopt en de export van schone elektrische auto’s ook.

Begin vorig jaar telde Nederland ruim 1,9 miljoen fiscaal aantrekkelijke en zeer vervuilende young- en oldtimers tegen slechts 22.000 schone 100% elektrische auto’s. De oplossing om de export van schone, elektrische auto’s te stoppen is om elektrische auto’s niet pas na 15 jaar, maar al na 5 jaar onder de youngtimerregeling te laten vallen. Dat zou betekenen dat na de traditionele leasetermijn het loont om door te rijden in die elektrische auto of om er een tweedehands aan te schaffen voor zakelijk gebruik.

Daarmee wordt Nederland schoner, voorkomen we de import van sterk vervuilende diesel en benzine youngtimers uit het buitenland en wordt recht gedaan aan de investeringen in een landelijke dekkend netwerk van laadpalen.

A.s dinsdag een motie van mij met deze strekking in stemming in de Eerste Kamer, politieke klimaatverandering zou veel kunnen betekenen voor een schoner wagenpark.

Floriske van Leeuwen, lid van de Eerste Kamer voor de Partij voor de Dieren